כיתה יא 5          

 חימום מעגל תנועה ואנרגיה קבוצתי, משחק העברת תנועות, גם שלא לפי הסדר – אלא באמצעות מבט בעיניים ותנועה כלפי מישהו, בהמשך שילוב קול, תגובה תנועתית וקולית, בתחילה זהה ובהמשך ספונטנית. (15 דקות)

  • עבודה תנועתית על איברים שונים והפרדה בינם. גם דרך חימום של כולם, וגם דרך משחק – בתוך המעגל תלמיד אחד מתחיל לנוע עם איבר ושולח תנועה (בסטייל קרב) לתלמיד אחר שצריך לקבל את התנועה באותו איבר שממנו נשלחה התנועה, בהדרגה להעביר אותה בגופו לאיבר אחר ולשלוח הלאה וכו'. (10 דקות)

  • יציאה להליכה בחדר עם המשך משיעורים קודמים של נתונים שונים – פוקוס, רמות גובה, סביבות שונות וכו'.. (10 דקות)

  • איבר מוביל – בהנחייה שלנו בתחילה –אף , חזה, אגן וכו'. בהמשך הוצאת קול בעקבות ההליכה היוצאת לנו, מפגשים בין הדמויות. (15 דקות)

  • כל אחד בוחר לעצמו איבר ורושם לעצמו תעודת זהות כחמש דקות –שם,עיסוק וכו'. (5-10 דקות) כל אחד מציג את הדמות שלו בקול ותנועה ואנחנו שואלים שאלות מכוונות. (20-25 דקות)

 

  • תרגיל בונוס – בניית סצנות באמצעות הכנסת דמות נוספת של אחד התלמידים לבמה ויצירת סצנות דרך הנחייה שלנו – סביבת מפגש – דיסקוטק וכדומה.. (במידה ויש זמן 10 דקות ומעלה)

 

 

רפלקציה

השיעור באופן כללי זרם, היתה אווירה טובה ושיתוף פעולה גדול של התלמידים עם יאיר. היו רגעים של נפילות מתח, בעיקר ברגעים בהם הלכו ללא הוראה מפורשת או שנתבקשו לחזור על אותה פעולה שוב ושוב.

הם קלטו יפה מאוד את האיבר המוביל באופן כללי.

היה חסר חימום פיזי של איברי הגוף לקראת העבודה המאומצת הזו. ניכר שהם משתפרים מבחינת הפתיחות והשחרור במעגל אנרגיה. האלתור של האוגר הדמיוני היה מעניין אם כי זיהיתי שלחלקם זה לא היה ברור.

חלק מההוראות במהלך השיעור לא היו ברורות מספיק אך את חלקן יאיר תיקן בצורה מאוד יפה. ניכר כי יאיר מאוד נהנה להעביר את השיעור ועל כן גם התלמידים נהנו.

החלק של האימפרוביזציות היה מצוין, הם שיתפו פעולה. אם כי הייתי מכניסה כבר בשלב הזה הערות בונות על חידוד ההליכה עם האיבר המוביל, בניית הזהות של הדמות בשלבים דרך תחושות שהאיבר המוביל יותר, תשומת לב רבה יותר לצורת שאר הגוף בעקבות "העיוות" שנוצר...היו תלמידים שאיבדו לאט-לאט את הפיזיות ו"ברחו" לטקסט. הם לא הפנימו את זה מספיק והיה ניתן להדגים על זוג אחד ולהעיר את תשומת ליבם של השאר.

לדעתי התרגיל האחרון של הדיבוב הוריד את האנרגיה משום שהם עבדו מאוד יפה כולם יחד בשלב האימפרוביזציה והיה כדאי להישאר בעמידה ולא להושיב אותם.

בנוסף לכך, לדעתי התרגיל היה מאוד נחמד והם נהנו אך הוא לא שירת לגמרי את מטרת השיעור. אחת המטרות הייתה שהם ילמדו כיצד להוציא את הקול מתוך התנועה והגוף וזה סתר את זה, כי אלה שנעו לא דיברו, ואלה שדיברו לא נעו. זה לא תרגיל שנבע ישירות מהאימפרוביזציות. אולי היה כדאי שמתוך האימפרוביזציות הם יתחברו לשלישיות, ישארו עם אותו איבר מוביל ואותה דמות ויפתחו אותה על ידי נתינת סיטואציה עם מקום וקונפליקט של אותן דמויות.

מעבר לכך, נוצר מצב שאלה שדובבו כל כך התלהבו מהתפקיד שלרגעים הם בכלל לא שמו לב לתנועות שהזוג השני ביצע ובעצם אילצו את אלה שהתנועעו לנוע לפי הטקסט שהם מכתיבים. יאיר העיר על כך יותר מאוחר וזה היה מצוין. כלומר לבסוף ראיתי שהם הפנימו את השיעור ולקחו איתם כמה תובנות.

 

דברו אתנו

טל': 02-6244582

058-6887555

רח' יהושע ייבין 19 (עמק המצלבה)

ירושלים 9370510

כל עצמותי תאמרנה

בית הספר לתאטרון מחול לגברים