כיתה יא 2   

 

מטרות: הכרות, גיבוש, השתחררות.

 

מהלך השיעור:

  • משחק דג מלוח – בהתחלה עושים פריז פשוט, בהמשך להוסיף הבעה ברורה ומוגזמת לפריז.

  • פריז באמצע הדג מלוח, לעמוד רגיל, נקי, לעצום עיניים, ובעיניים עצומות להסתדר במעגל, להחזיק ידיים, לפקוח עיניים ולהסתכל על כל זוגות העיניים שבמעגל.

  • לספור עד עשר כמה פעמים בעיניים פקוחות, אפשרות לפעם אחת בעיניים עצומות בסוף.

  • שם ותנועה – חיקוי של זה שלידי, דגש על חיקוי מקסימלי ומדויק של האיכות, ה feel.

  • "שוסטוקוביץ'" – עבודה על ביטוי של מילים (אולי זה דיקציה? אין לי מושג) – המנחה אומרת מילים בצורות שונות והתלמידים חוזרים אחריה. דגש על לטעום כל הברה, להתעכב על הברה ולשחק איתה. (שוסטוקוביץ', פילפלים, ציריך, שימברוסקה, דוסטויבסקי, שימפנזה, סקורסזה,ביג לבובסקי, ספגטי, פרונקל, טורבינה, שוקולד, ממרח מיונז, שפילברג, קוראסוואה , מספיק. )

  • שם פיקטיבי עם תנועה – אחד עושה כולם חוזרים על השם והתנועה שלו – כמה סבבים – בסבב האחרון זוכרים את כל השמות והתנועות ויוצרים בסוף רצף תנועתי. חוזרים על הרצף מספר הפעמים הדרוש, ועושים אותו פעם אחת בלי קול.

  • תרגיל מנהיג בקבוצה – אחד עושה תנועה וכולם צריכים לעשות את התנועה איתו, קודם חזרנו על תנועה וקול של מישהו ועכשיו אנחנו עושים איתו. המנחה מתחילה, להתחיל מנשימות שכשבנשיפה מוציאים כל פעם קול אחר ססססססססס...... צצצצצצצ........פופופופופופו..... שששששששש..... ומתפתח לתנועה וקול. כל פעם מחליפים מנהיג.   מישהו יוצא, מחליטים על מנהיג והוא צריך לנחש מי המנהיג.

  • מתחלקים לזוגות – מוביל ומובל מתחלף בלי להחליט מראש, עד שלא מרגישים מי מוביל את התנועה – להוסיף עצירות משותפות. פעם ראשונה בלי קול. החלפה, עם קול.

  • הצגה לכיתה – קטע של הזוגות עם נושא: כל פעם שני זוגות מציגים. הנושאים: הקרב על המילקי, זוג אוהבים שנפגש אחרי זמן רב, שילוב של שני הנושאים בפעם אחת, זוג אחד עושה את הקרב והזוג השני את האוהבים כשמציבים אותם בחלל כך שהם משתלבים אחד בשני.

 

רפלקציה:

 

אמירה כללית: השיעור עבר מצוין והמטרות שלו של ריכוז, ההקשבה, הכרות, גיבוש והשתחררות עברו. אבל המבנה שלו בעייתי, יש בו משהו לא אורגני , לדעתי יש בו הרבה תרגילים שבכל תרגיל אפשר היה להתעמק יותר ולהתפתח ממנו.

 

מהלך השיעור:

  • תחילת השיעור הגיעו כחמש בנות שאמרו שהן חולות ושהן לא יכולות להשתתף, לשלוש מהן הסכמנו לשבת בצד ונתנו להם מטלה לרשום מושגים חדשים, דברים שהן לומדות מתוך התבוננות בשיעור. בדיעבד זאת הייתה טעות. חוץ מאחת מהן שהייתה רצינית, הנוכחות של השתיים האחרות הפריעה למהלך השיעור ולילדים שהשתתפו.  

  •  

משחק דג מלוח- מאוד נהנו לשחק – דרך המשחק היה להם מאוד ברור מה זה פריז. משחק מעולה שאפשר להשתמש בו בנושא של הליכות ופריז כי יש בו אלמנט של ערנות ודריכות ועניין וכיף של משחק. הוספנו נתון של פריז עם הבעה, הם לא עשו, היה צריך להתעקש אתם, אפשר היה להדגים, ולקבוע חוק שמי שאין לו פריז דרמטי חוזר אחורה, ואולי ככל שמתקדמים יותר בחדר הפריז צריך להיות יותר ויותר גדול ומועצם.

 

להתפזר בחדר לעצום עיניים ולעשות מעגל לאחוז ידיים – הרבה דיבורים צחוקים, פתחו עיניים, "לא רוצה לעמוד לידו", - אני לא הייתי מספיק ערנית בשביל לחזור על החוקים תוך כדי, ק' שהשתתפה הזכירה אותם. עשינו את זה עוד פעם כשהפעם בלי דיבורים בכלל ופותחים עיניים רק כשאני אומרת שאפשר לפתוח, השתפר, אבל היה להם מאוד קשה.  

 

עברנו למשחק לספור עד 10 בקבוצה – הלך מצוין, ריכז אותם, הצליחו ומאוד נהנו, רצו עוד. 

 

טקסט ותנועה במעגל – עבר מצוין, יצר שחרור ופתיחות ותחושה של קבוצה, הם עבדו מאוד יפה ומאוד נהנו. ההסבר שלי לגבי איך אפשר לשחק עם המצלול של המילה עבר טוב והם עבדו עם זה טוב. שווה להמשיך לעבוד אתם על זה. התרגיל של הרצף התנועתי עם השמות הפיקטיביים היה מצוין, יצר תחושה של קבוצה, יחד והצלחה.

 

תרגיל מוביל מובל בקבוצה – התרגיל דורש מהמוביל להיות עם המובלים ומהמובלים להיות עם המוביל במאה אחוז, לחלק מהמובילים זה היה קשה, לשמור על קצב איטי ולראות שכולם אתם. חזרתי על זה כמה פעמים על לעבוד לאט, בעיקר לבנים היה קשה עם זה. מהר מאוד אבדנו את הקול וזה היה רק בתנועה. המשחק שאחד יוצא והוא צריך לנחש מי מוביל הוא אינדיקציה מצוינת בשביל לדעת אם אנחנו עושים את זה טוב, ומניע להשתפרות ולדיוק – בהתחלה היה להם מאוד קל לגלות מי המוביל, זה הלך והשתפר, בסוף כשיורם היה המוביל לקח הרבה זמן לנחש. – בדיעבד בשלב זה אולי לא הייתי צריכה להיות בתוך המעגל, כי מבט מבחוץ היה עוזר לי לתת הערות.  

 

תרגיל מראה – היה אחר ממה שתכננו, כיוון שראיתי שהוא קשה להם, הם החליפו זוגות כמה פעמים ולא הגענו לתרגיל האחרון עם הנושא. כולם עבדו מאוד יפה. התרגיל הוא תרגיל שדורש המון אינטימיות, להסתכל אחד לשני בעיניים, ולהיות אחד עם השני פיזית גוף מול גוף ורגשית/נפשית, לי זה הרגיש לא נכון לעמת אותם אתו בשיעורי תיאטרון הראשונים שהם עוברים. לחלק היה יותר קל והצליחו להגיע לשלב שבו כבר לא ברור מי מוביל ומי מובל והתנועה קוראת מעצמה, וחלק התקשו עוד בשלב של להיות עם המוביל ולהפך. זה השתנה לפי ההרכבים, עם מי אני מרגיש יותר נוח.  

 

שיחת סיכום – שאלנו מה הם למדו מהשיעור? והיו להם הבנות מאוד יפות. ש' דיבר על הדיוק שנדרש מכל התרגילים בשיעור הזה והשווה אותו לדיוק שנדרש בעבודה עם המעילים בשיעור הקודם. ומ' שישבה בצד ציינה את השיפור שהיא ראתה במהלך התרגילים, בתרגיל שם ותנועה- ובתרגיל מראה.    

 

דברו אתנו

טל': 02-6244582

058-6887555

רח' יהושע ייבין 19 (עמק המצלבה)

ירושלים 9370510

כל עצמותי תאמרנה

בית הספר לתאטרון מחול לגברים